Kutlu Doğum Etkinlikleri

FST Nisan 18th, 2008

bardakolgu.jpgKutlu Doğum haftası diye birşey var, son birkaç senedir popüler oldu, hatta Kadıköy belediyesi buna mukabil Atatürk için bir de Mutlu doğum icat etmişti, hatırlanacaktır. Bana göre böyle şeyler fuzuli. Bir sürü masraf ediliyor, verilmek istenen mesaj nedir onu da anlamıyorum. Nasıl okul müdürleri, öğretmenler lüzumsuz günlerde anlamsız telaşla koşturup göze girmeye çalışırlarsa, bu kutlu doğum aralığında da imam, müftü, vaiz vs. Diyanet teşkilatını bir telaş alır. Yalnız bu sene işin suyu çıkmaya başlamış, misal İzmir Müftülüğü kutlu doğum için yağlı güreş tertipliyormuş. Haberde şu söyleniyor:

Kutlu Doğum’da ’davul zurna’ olur mu polemiği

[…] İZMİR Müftülüğü’nün Cumartesi günü başlayacak Kutlu Doğum Haftası’nda bir ilke imza atarak 1. İzmir Yağlı Güreşleri’ne de yer vermesi islámi kesimde tartışma başlattı. Milli Gazete, geçen hafta konuyu, “Davul zurnayla Kutlu Doğum olur mu” başlığıyla manşetine taşıdı. Haberde görüşü alınan Anadolu Gençlik Derneği (AGD) Genel Başkanı İlyas Tongüç, İzmir’deki kutlamalara şöyle tepki gösterdi: “Ata sporu güreş ülke genelinde çok yaygın ama davul ve zurnanın, kutlanılan máná ile çok fazla uyuştuğunu düşünmüyorum. Yarın birileri çıkıp başka şeyleri ben böyle anlıyorum, böyle kutluyorum deme hakkını vermiş olabilir. Yanlış birtakım girişimlere de ön ayak olmuş olabilir.”

PEYGAMBER SÜNNETİ

Eleştirilere yanıtı ise, İzmir Müftüsü İbrahim Acar verdi. Acar, müftülüğün internet sitesinden yaptığı açıklamada, şu görüşleri savundu: “Bu topraklarda yaşayan insanları, aynı duygu ve düşüncede birleştiren en önemli motiflerden biri de peygamber sevgisidir. Peygamberimizin hayatı her bakımdan insanlık için güzel bir örnektir. O, spora verdiği önemle de dikkat çekmektedir. Zamanının revaçta olan sporlarıyla bizzat ilgilenmiş ve teşvik etmiştir. Binicilik, yüzme, ok atma, kılınç kullanma ve özellikle de güreş yapma bunlardandır. Bu yüzden ata sporumuz olan güreş, bizim milli kültürümüzün çok önemli bir parçasıdır. Yağlı Pehlivan Güreşleri, Türkistan’ın bozkırlarından Malazgirt Ovası’na inen kahraman ecdadımızın kıyamete kadar Anadolu’yu aziz milletimize vatan edinme destanının bir parçasıdır. Kırkpınar da bu ruhla doğmuştur. Kırkpınar’ın İzmir’e yansıması olacak bu organizasyonun bütün hazırlıkları tamamlanmıştır. Organizasyonda Kırkpınar cazgırları, Kırkpınar davulcuları görev alacak, açık artırma ile güreş ağası belirlenecektir. Mehter Takımı ve folklor gösterileri güreşseverlere bayram havasında güzel bir gün yaşatacaktır.”

Hz. Muhammed’in spora verdiği önemi anladık da Kutlu Doğum ile yağlı güreş organizasyonunun alakası nedir? Müftünün vizyonu fena değilmiş yalnız arka arkaya bu kadar anlamsız lafı nasıl doldurmuş hayret. Kimbilir diğer vilayetlerimizde ne gibi etkinlikler yapılıyor. Misal “Balıkesir Müftülüğü Kutlu Doğum Halı Saha Turnuvası”, “Konya Müftülüğü Kutlu Doğum Bilardo Turnuvası” gibi şeyler de beklenebilir. Peki Diyanet İşleri Başkanlığı ne yapıyor? Öyle ya, vilayet düzeyinde yağlı güreş, cirit, at yarışı organize edilirse azametlü Diyanet işleri reisi kimbilir ne yapar. Bu konuda da bir haber gördüm. Hakikaten de şanına layık bir etkinlik yapıyor başkan bey:

Bardakoğlu ‘Kutlu Doğum’ için ABD’ye gidiyor

Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Bardakoğlu, ”Kutlu Doğum Haftası” etkinlikleri çerçevesinde, çeşitli temaslarda bulunmak üzere ABD’ye gelecek.

Bardakoğlu, 21-27 nisan arasında New York ve Washington’daki temasları çerçevesinde, Columbia ve Harvard üniversitelerinde konferanslar verecek ve Divinity School’un dekanı Prof. Graham William’a bir ziyarette bulunacak. Ayrıca, ABD Uluslararası Din Özgürlükleri Komisyonu üyeleriyle görüşecek.

Ali Bardakoğlu, ABD kongresindeki Türk dostluk grubu eş başkanlarından Cumhuriyetçi Partili Edward Whitfield ile de bir araya gelecek ve Amerika Katolik Üniversitesinde bir konferans verecek ve ”Müslüman Türk kültür geleneğinde diğer dini toplumlarla birlikte yaşama tecrübesi” üzerinde duracak.

Demek Kutlu doğum etkinliği ABD’de kutlanacakmış. Başkan ve ekibi yolluk, yevmiye filan epey bir para kaldıracaktır, helal olsun. Konferans filan boş laf da, madem bu sene spor teması işleniyor, sayın diyanet işleri başkanı Mehmet ile Hidayet’in takımlarının play-off maçlarına katılabilir. Ne de olsa “O spora verdiği önemle dikkat çekmektedir”.

“Müslüman Türk kültür geleneğinde diğer dini toplumlarla birlikte yaşama tecrübesi” neyin nesidir bilmem ama İslam dininin Türk Diyanet Teşkilatı elinden çektikleri konusunda ben herhalde bir seri konferans verebilirim.

30 Responses to “Kutlu Doğum Etkinlikleri”

  1. bliyaal 19 Nis 2008 - 00:40:56

    yav hazır diyanet spora el atmışken, bir de galatasaray’a el atsa diyorum.

    beşiktaş da ardından gelir.

  2. delidumrul 19 Nis 2008 - 01:39:12

    fethi efendi, ne olurmuş yani kutlu doğum haftası yaparlarsa? çoluk çocukda büyürken dini diyanetiyle az biraz ilgisi olan birkaç program görsün fenamı olur? sende burada iyi sardırdın müslümanlara. gizli laik falanmısın anlamıyorumki? aralık sonu heryerde noelbaba hediyeleriyle büyüyor çocuklar amerikan cipsi gibi yetişiyorlar ama hiçbi aralık ayında seni bu konuda yazı yazarken görmedim. nedense dişlerini hep bizim tarafa geçiriyorsun ne iş?

  3. FST 19 Nis 2008 - 12:18:14

    Delidumrul,

    30 senedir vaazda bunlara benzer şeyleri işitmekten kafam şişti. Millet bunları iplemiyor artık. “Asrın idrakine söyletmeliyiz islamı” noktasına dikkat et.

    Bir de Kutlu Doğum ile bir grup bol maaşlı memurun ABD’de gezip tozması arasındaki ilişkiyi açıklayabilirsen bir kere daha düşünürüm.

    Türkiye’nin dünya dinleri ile işbirliği misyonu mu var, eğer islamcılar bu konulara çok meraklıysa cepten harcayıp gitsinler. Bak Fethullah hoca öyle yapıyor. Diyanet memurlarını savunursan bozuşuruz.

    Bu arada yağlı güreş etkinliği konusunda kararsızım, o sanki uygunmuş gibi görünüyor.

  4. FST 19 Nis 2008 - 12:22:17

    Bliyaal,

    yav hazır diyanet spora el atmışken, bir de galatasaray’a el atsa diyorum.

    beşiktaş da ardından gelir.

    Bunların işi Allaha kalmış, doğru söylüyosun. Ama Feneri de bu ikiliye eklemek lazım, Avrupa’da çeyrek finalde elenmek başarı filan değil. Antrenörsüz Galatasarayın bile önüne geçmesi şüpheli Fener, hakem desteğini seneye bulamazsa işi daha da zor olacak.

  5. delidumrul 19 Nis 2008 - 15:32:30

    fethi efendi benim “hıyanet işleri” memurlarıyla ne işim olur? ben kutlu doğum haftasına toptan karşı çıkar gibi olmana bozuldum. eğer yanlışlar varsa bunları düzeltmek lazım. ama çoluğumuzun çocuğumuzun alacağı kültürde mesuliyetimiz var. o nedenle böyle programlar çok faydalı olabilir. faydalı değillerse daydalı duruma getirmekte yine bizim boynumuzun borcu.

  6. knz 19 Nis 2008 - 17:51:09

    acaba peygamberimizin burcu nedir ?

    boğa burcu mudur ?

    pegamberimizin sünneti diye artık müslüman çocukları sadece boğa burcunda doğmaya denk getirsek diyorum.

    tam 22 nisanda doğumu denk gelen çocukları vergiden muaf tutsak, fakat sezeryanlar
    ne olur bilemeiyorum.

  7. knz 19 Nis 2008 - 23:49:35

    Bundan 10 sene sonra çocuklarını nisan ayında doğsun diye uğraşan aileler çıkacak.

    kimse kimseye ya 22 nisanı biz uydurmuştuk diye anlatamayacak..

  8. Fatih Zeki 20 Nis 2008 - 00:24:48

    Knz hanım sitenizi ziyaret ettim.
    Bence sizin nazmınız nesrinizden daha başarılı.
    O kunuda odaklansanız fena olmaz.
    (aman dikkat odaktan kapatmasınlar.)

  9. Quo Vadi 20 Nis 2008 - 00:38:35

    mücahide KNZ biat’a karşı cihat ilan etti

    sen merak etme müslüman dinine sahip çıkar , müttaki yolunu bulur…..

    bak mesela 1400 sene geçmiş , ezanı türkçe okuyalım diyen aileler çıkmamış , velev ki binamazlar karışmaya………………..

  10. Quo Vadi 20 Nis 2008 - 00:40:24

    – yukarda biat yamışım , bidat olacak — gerçi o da uyuyor ya neyse….. ulen ertuğrul……..

  11. Quo Vadi 20 Nis 2008 - 00:42:28

    ‘yazmışım’ yerine de ‘yamışım’ yazmışım , bu sefer ertuğrulun günahı yok , klavye basmamış……kusura bakmayın………

  12. knz 20 Nis 2008 - 01:08:23

    peygambere yaş günü uydurmak ezanı türkçe okumaktan çok daha fazlası yani..

    uydurmak diyorum hata yok değil mi ? klavye sürçmesinden değil de..

    fatih zeki vaktim olsa, hoş olurdu yazmak..

  13. Bliyaal Bey,

    yav hazır diyanet spora el atmışken, bir de galatasaray’a el atsa diyorum.

    Bence GS’ın böyle şeylere ihtiyacı yok. Anadolu takımları bize yatar :) Siz kalan GS maçı hariç iki maçı almaya bakın. GS-FB maçında GS yenilmezse şampiyon.
    Fatihalar yasinler bitmez 34. hafta Trabzonda kurtuluşunuz yok. Circle is not round in this country. Bu ülkede 367 kararı geçti, cimbom niye şampiyon olmasın? Hocamız yok ama idare etcez. Bu arada Hakan giderse Fethullah Gülen ekolu bitecek gibi görünüyor. Emre Belözoğlu yok, Hakan Ünsal yok, eski şakirdlerden bi Hakan Şükür kaldı.

  14. Bu arada başlıkla alakasız bir yorum oldu. Peygamberin doğumu Hicri Takvime göre kutlanmıyor muydu? Benim bildiğim Mevlid kandili var, niye o hafta değil de bu hafta.
    Bu iş dinin batı takvimine uydurulmuş hali. Diyanetin icadıdır.

    Müslüman Türk kültür geleneğinde diğer dini toplumlarla birlikte yaşama tecrübesi

    O zaman Çin takvimine göre peygamberin doğum haftasını bulalım, ona göre de kutlansın. Kapitalizmin para harcatmak için ortaya attığı bir oyun diyeceğim, ama sevgililer günü gibi de değil.
    Bu arada Mutlu doğum haftası fikri tam bir komedi.
    İyidir böyle şeyler, ekonomi canlanıyor. ( Mutlu doğum da mı olsa bu açıdan fena olmaz)
    Bu arada Karen Armstrong’un Hz Muhammed biyografisi iyi kitap.İngilizceside var piyasada. Ben de haftayı okuyarak idrak edeyim.

  15. Lema 20 Nis 2008 - 03:38:45

    Bir aralar Kemailizmin dine ne kadar da cok benzedigini konusmak anlamliydi. Artik degil. Cunku Kemalizm tasfiye ediliyor.

    Ama, her (kulturel) tasfiyede rastladigimiz uzere, terkedildigi soylenen kul(tur)un onde gelen unsurlari, daha eski de yeni s/gecilmis kult(ur)e siner..

    Kutlu Dogum Haftasini da bu baglamda anlamak gerektigini dusunuyorum.

    Yakinda Hz Haberci’nin bustleri meydanlari, ‘Istikbal Semavidedir’ filan diyen hadisli, trenden ya da trene bakan posterleri de makam odalarini suslerse hic sasirmayacagim.

    Sasirmayacagim, cunku bir putperest gelenegi olan kurban da boyle monte olmustu gunluk hayatimiza. Hac (haj) da, Kabe de..

    Daha da niceleri var.

    O yuzden, Kutlu Dogum Haftasi herkese kutlu olsun.

    Simdi ilk isiniz, bir mezarin basina ya da bir pedestalin onune gitmek ve mum yakmak olmalidir.

    Daha sonra da sarap ve peynir davetine katilirsiniz.

    Hadi. Sizi goreyim.

    Beni mahcup etmeyin.

  16. Lema 20 Nis 2008 - 03:40:04

    daha eski de yeni –> daha eski de olsa, yeni

  17. Bulent Murtezaoglu 22 Nis 2008 - 17:36:05

    Bu icadin nasil destek gordugune bakarak isin icine devlet veya degil buyuk guc ve organizasyonlar girince nasil herhangi birseyin kutsallasabildigini anlamak mumkun. Futbol ve basin cirkeflerinin cekismesi de karismis isin icine ve gol atmak icin olmayan kutsallik abartiliyor. Gozumuzun onunde olan islere bakarak ‘yahu boyle isler tarihte kac kere oldu acaba’ dememek de zor. suradan alinti yapayim:

    Kutlu Doğum gibi manevi değeri çok yüksek bir geceyi centilmenlik şekli sayan oyuncu hakkında ağır eleştiriler yönelten siteye okurlar, “Hürriyet internet sitesi din düşmanı mı, Kutlu Doğum bu siteyi niçin bu kadar rahatsız ediyor?” diye tepki gösteriyor. (vurgu benden)

    Olani goruyor musunuz? Ona, buna, hasma, rakibe filan din dusmani demek zaten asil maksat, onu bilerek yapiyorlar tabii ama arac olarak kullanilirken akillara yerlestirilen alt tarafi ‘bizim de Noelimiz olsun’ diyen devlet gorevlilerinin uydurdugu ve otorite/guc/para kullanarak yerlestirmeye calistigi birseyin ‘manevi degerinin cok yuksek’ olmasi. Isin bu yerlestirmeye hizmet eden tarafinin bilerek yapildigindan emin degilim, sadece mevcut bir tarz/mekanizma ayni zamanda kavrami da alip ‘kutsal’ diye beyinlere kaziyor.

  18. TT 25 Nis 2008 - 12:49:58

    FST “Asrın idrakine söyletmeliyiz islamı” noktasına dikkat et.

    Kutlu doğum etkinlikleri birileri duadak büküp bidat desede “asrın idrakine söyletmeliyiz İslamı” düşüncesine gayet uygun…Bu vesileyle düzenlenen konferanslar ve yardım organizasyonları mevlit dinlemekten daha cazip benim için…

  19. FST 25 Nis 2008 - 13:00:38

    Kutlu doğum etkinlikleri birileri duadak büküp bidat desede

    Ben bidat olup olmamasına bakmıyorum, gülünç işler yapılmasına ve bunun için “laik” devletin para saçmasına söz ediyorum.

    İsteyen kendi imkanıyla Hz. Muhammed’in doğum gününü kutlayabilir, ben kimsenin doğum gününü kutlamam. Milletin parasıyla da diyanet memurlarının yurtdışı gezi yapmasına, yağlı güreş düzenlemesine laf ederim.

  20. nobody 25 Nis 2008 - 13:07:15

    kutlu doğuma hayır diyenler, noele evet mi?

  21. FST 25 Nis 2008 - 13:14:58

    kutlu doğuma hayır diyenler, noele evet mi?

    Nesine evet mi? Aralıkta yağlı güreşe mi yoksa bazı devlet memurlarının ABD gezisi yapmasına mı?

    Müslümanlar niye “bizim de şöyle cafcaflı bir günümüz yok” diye hayıflanır hayret, Ramazan ve Kurban bayramı yetmiyor mu? Yakında azizlerin günleri gibi “Hz. Ömer haftası”, “Abdülkadir Geylani Günü” filan da kutlansın, eksiğimiz kalmasın hristiyanlardan.

  22. nobody 25 Nis 2008 - 13:17:40

    Çocuklarınız Noel Baba yerine, peygamberini tanısın sevsin fena mı olur hocam?

  23. TT 25 Nis 2008 - 13:19:47

    Fethi bey mesajım doğrudan size yönelik değildi…Haklısınız istismar edenler muhakkak ki olacak…
    Açık söylemek gerekirse bidat diye dudak bükmeyi daha çok Bülent Bey’in “Gozumuzun onunde olan islere bakarak ‘yahu boyle isler tarihte kac kere oldu acaba’ dememek de zor.” cümlesine atfen yazmıştım…
    Bülent bey kutsal diye beyinlere kazınmak istenmesine de karşı çıkmış aynı zamanda…bu tür şeyler ister istemez bir süre sonra kutsal dönemler haline gelecektir..Şu an kutsal diye idrak edilen kandillerin de bu tür bidatlardan(olumlu bidat) olduğunu Ali Bulaç bir makalesinde yazmıştı…Bir arada yılbaşına alternatif olarak aynı gece mekkenin kurtuluşu etkinlikleri düzenleniyordu ama pek tutmadı…Yani ben özünde insanları harekete geçiren bu tür etkinlikleri vesile olarak yararlı buluyorum…Ortaya çıkan rant meselesini birileri olumlu kullanabilir birileri de olumsuz…

  24. FST 25 Nis 2008 - 13:25:25

    Bülent bey kutsal diye beyinlere kazınmak istenmesine de karşı çıkmış aynı zamanda…

    Ben de Bülent beyden pek farklı düşünmüyorum. Neyin kutsal olduğu açık değil, kaldı ki Mevlid kandili diye birşey evvel eski var bu ülkede.

    Bir de devletin çelişkisine bakmak lazım, ülkedeki egemenler ve kadim bürokrasi sünni islama düşmanlık ederken yine devletin içindeki bir güçlü mekanizma Kutlu Doğum haftası yapmaya çalışıyor. Bunların elle tutulacak tarafı yok, Kutlu Doğum gibi şeyleri önemseyip vatandaşın kafasını iyice karıştırmaya gerek yok. Diyanet müslümanları resmi ideolojinin güdümünde tutmaya çalışıyor hepsi bu.

  25. FST 25 Nis 2008 - 13:27:51

    Çocuklarınız Noel Baba yerine, peygamberini tanısın sevsin fena mı olur hocam?

    Neden fena olsun, ben diyanetle ilgili eleştiri yapıyorum. Peygamber sevgisi bu yollarla sağlanmaz.

    Bir de Noel Baba ile rekabete girişirseniz hiç ummayacağınız problemlerle karşılaşıp çok pişman olabilirsiniz, mesela şekil şemal açısından filan.

  26. Bulent Murtezaoglu 25 Nis 2008 - 13:33:35

    TT bey, dogru sezmissiniz. Den en son burada yasarken boyle birsey yoktu. Duydugumda ve insanlarin nasil davrandigini gordugumde bu nicin ‘bidat’ olmuyor demistim. Bidat-i hasene deyip gecistirmek kabil belki, ama bu kutsallastirma sureci hos degil. (Ben maksat iyi o halde arac mesru diye yaklasmayi da dogru bulmuyorum genelde, ama din alimi degilim muhakkan bu incelenmistir de haberim yoktur.)

    Kutlayana mubarek olsun da diyeyeyim bari. Muhakkak — belki daha genc — insanlar heyecanlaniyorlardir. Uzmek degildi maksadim.

  27. Bulent Murtezaoglu 25 Nis 2008 - 13:41:36

    Fethi bey,

    Bir de Noel Baba ile rekabete girişirseniz hiç ummayacağınız problemlerle karşılaşıp çok pişman olabilirsiniz, mesela şekil şemal açısından filan.

    O Noel isi eski dinlerinden Hristiyanliga donenlerin kendi dinlerinde kutladigi ‘en kisa gun’ bayramiyla rekabet etmek veya onu kapip faydalanmak icin cikmis olabilir. Paskalya da baharin baslangicina denk gelir (bizim Nevruz gibi). Yani din adami takiminin akli boyle calisiyor galiba, insanlarin heves ettigi birsey gorunce ya taklit ediyorlar ya tamamen ele geciriyorlar.

  28. Quo Vadi 25 Nis 2008 - 13:47:55

    müslüman olarak Hz.Peygamber’in hangi mevsimde doğduğunu merak edebilirim , ve yılın o mevsimi hatırlamak isteyebilirim , hoş bir yad olur ,

    hicri takvim - güneş takvimine göre değişken olsa bile

    yaz mıydı kış mıydı bahar mıydı güz müydü ?

    bu hesap ona dair bir hesaptır

    güvenilir kalemlerden de pek bir itiraz falan yok bildiğim kadarıyla

    yanlız bu baykalvari mücahede-i bidat merakınız bana ilginç geldi

  29. FST 25 Nis 2008 - 13:51:46

    Quo Vadi,

    yanlız bu baykalvari mücahede-i bidat merakınız bana ilginç geldi

    Bana hitaben ise, yukarıda açıkladım. Bidat olup olmaması beni ilgilendirmez. Diyanet İşleri eliyle maskaralık yapılmasın diyorum o kadar.

  30. FST 25 Nis 2008 - 13:52:10

    Şimdi Cumaya gitmem lazım, dönüşte görüşürüz.

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

Kapat
E-posta ile paylaş